Jak zostać pilotem?

piloci_samolotuNieziemskie widoki, zwiedzanie świata, poznawanie nowych ludzi – brzmi jak idealna praca? Tak może być, jeśli lubi się latać i nie ma się lęku wysokości. Widok ziemi z lotu ptaka, a nawet z większej wysokości jest jednym z najbardziej niezapomnianych widoków, a piloci samolotów mają ich pod dostatkiem. I to właśnie bycie pilotem poczytywane jest jako jeden z najlepszych zawodów, jaki można wykonywać, jeśli lubi się podróżować. Zawód pilota jest niezwykle atrakcyjny pod względem prestiżu, zarobków i możliwości. To także realizacja dziecięcych marzeń o lataniu.
Jednak zajęcie się pilotowaniem samolotów pasażerskich wcale nie jest łatwe. To wielogodzinne ćwiczenia w symulatorze, nauka języków obcych oraz przyswajanie sobie wiedzy z zakresu lotnictwa. Gdzie uczą być pilotem? W Polsce zaledwie kilka uczelni ma kierunki pozwalające na uzyskanie zawodu pilota. Do tych uczelni należy Politechnika Rzeszowska, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie i Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dębnie. pilotPo ukończeniu Szkoły Oficerskiej można znaleźć zatrudnienie w Siłach Powietrznych Wojska Polskiego, natomiast dwie pozostałe uczelnie kształcą stricte cywilnych pilotów.
Jeśli komuś marzy się bycie pilotem, to trzeba wziąć pod uwagę, że samo ukończenie szkoły nie uczyni z nikogo pełnoprawnym członkiem załogi, który będzie miał uprawnienia do sterowania samolotem pasażerskim. Aby tak się stało, student, czy już absolwent musi uzyskać licencję liniową ATPL. W celu jej uzyskania, należy wykazać się odpowiednimi predyspozycjami psychicznymi i fizycznymi, kwalifikacjami, a także znajomością języka angielskiego. Aby podejść do kursów pozwalających uzyskać ową licencję, trzeba mieć gruby portfel, bowiem ich koszty są dość wysokie.
W trakcie wszystkich kursów, praktyk i studiów przyszli piloci zaczynają specjalizować się w obsłudze określonych typów, marek samolotów. Nie powinno to nikogo dziwić, bowiem poziom zaawansowania i skomplikowania wszystkich układów, podsystemów i podzespołów, całej tej elektronicznej otoczki maszyny jest tak wielki, że nie sposób ogarnąć więcej niż dwóch, maksymalnie trzech maszyn. Nikogo nie dziwi fakt, że w ciągu całej kariery pilot lata na jednym, maksymalnie dwóch markach samolotów.
samolotAbsolwent kierunku lotnictwo musi także liczyć się, że warunki na rynku zmuszą go do zainwestowania w siebie i uzyskania dodatkowych licencji. Podstawową licencją turystyczną , która uprawnia do latania rekreacyjnego przy dobrych warunkach pogodowych to PPL czyli Private Pilot Licence. Licencja pilota zawodowego, czyli CPL uprawnia do pilotowania samolotów. Najwyższym stopniem jest licencja ATPL czyli Airline Transport Pilot Licence. Proces uzyskania wszystkich niezbędnych licencji trwa ponad 3 lata i jest niezwykle kosztowny. Może się on jednak szybko zwrócić, bowiem zarobki przeciętnego pilota oscylują przy kwocie siedmiu tysięcy złotych miesięcznie, co oczywiście jest kwotą uśrednioną. Im większe doświadczenie, tym lepsze warunki pracy, w tym wynagrodzenie, które można sobie samemu negocjować.

O autorze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>